به روز شده در: ۲۲ تير ۱۴۰۴ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۷۰۱۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۲ تير ۱۴۰۴
خودرو رسماً قفل شد

شوک جنگ به نمایشگاه‌های خودرو بازار

روزنو :رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: پس از جنگ ۱۲ روزه علیرغم وعده‌های مربوط به واردات خودرو، اما تغییری در وضعیت بازار ایجاد نشده و کماکان رکود بر آن حاکم است و بسیاری از نمایشگاه‌داران در آستانه تعطیلی هستند.

مخاطب ۲۴- رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران با بیان اینکه بازار خودرو همچنان در رکود کامل به‌سر می‌برد و این موضوع به دوران جنگ و بعد از آن، هیچ ارتباطی ندارد؛ به صراحت اعلام کرد که افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات داخلی، واردات محدود خودرو و کیفیت پایین محصولات، هیچ‌کدام رونقی به بازار نداده‌اند و شرایط به گونه‌ای است که بسیاری از نمایشگاه‌داران در حال تعطیلی یا تحویل واحد‌های صنفی خود هستند.

شوک جنگ به نمایشگاه‌های خودرو بازار

اسد کرمی در تشریح آخرین وضعیت بازار خودرو اظهار کرد: از پیش از آغاز جنگ نیز بازار خودرو راکد بود و متقاضی چندانی وجود نداشت؛ پس از حوادث اخیر هم علیرغم وعده‌های مربوط به واردات خودرو، اما تغییری در وضعیت بازار ایجاد نشده و کماکان رکود بر آن حاکم است.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، افزود: مسئولان بار‌ها اعلام کرده‌اند که واردات خودرو می‌تواند بر بازار اثر بگذارد، اما این وعده‌ها تاکنون اثری نداشته‌اند. تا زمانی که مردم خودرو را نبینند، کیفیت و قیمت آن را لمس نکنند، نمی‌توان درباره تاثیرگذاری این سیاست‌ها صحبت کرد. وقتی خودرویی با قیمت چهار میلیارد تومان عرضه می‌شود، اما نه آپشن دارد، نه کیفیت مناسبی، چگونه می‌توان انتظار داشت بازار جان بگیرد؟ افزایش ۱۵ درصدی اخیر قیمت خودرو‌های داخلی هم هیچ اثری در ایجاد رونق در بازار نداشته است. اکنون بازار در حالت نیمه‌تعطیل قرار دارد و در عمل، خرید و فروشی انجام نمی‌شود.

وی ضمن تاکید بر ناهماهنگی میان قیمت و کیفیت خودرو‌ها تصریح کرد: باید خودرو با کیفیت مناسب و قیمت هماهنگ با آن به دست مردم برسد؛ اما سوال اینجاست که آیا قیمتی که برای یک خودرو اعلام می‌شود، با کیفیت آن در تناسب است؟ آنچه که در خودرو‌ها می‌بینیم این است که خودرو میلیاردی شده، اما نه آپشن دارد و نه کیفیت. در یک ماه گذشته، تنها تغییر قابل مشاهده، افزایش انصرافی‌های صنفی بوده است؛ بسیاری از افراد به دلیل ناتوانی در پرداخت اجاره‌بها، مغازه‌های خود را تعطیل یا تحویل مالکان داده‌اند. حدود ۲۰ درصد فعالان صنفی بازار خودرو با انصراف از فعالیت در این حوزه، تغییر شغل داده‌اند. بازار نه رونق دارد، نه مشتری و نه حتی امید به بهبود در کوتاه‌مدت.

کرمی تاکید کرد: هیچ رونقی در بازار خودرو مشاهده نمی‌شود و این شرایط اگر ادامه‌دار باشد، فعالیت در این صنف در شرایطی که چند صد میلیون تومان تنها اجاره‌بهای مغازه‌هاست، امکان‌پذیر نیست.

نه خودرو‌های داخلی کیفیت دارند و نه خودرو‌های چینی قابل اعتمادند

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو ضمن اشاره به آینده مبهم بازار، گفت: مردم نمی‌دانند که آیا شرایط فعلی ادامه خواهد داشت یا خیر؟ آیا قرار است شرکت‌ها اقدامی برای بهبود وضعیت انجام دهند؟ آیا خودرویی با کیفیت به مردم تحویل داده خواهد شد؟ در حال حاضر نه خودرو‌های داخلی کیفیت دارند، نه خودرو‌های چینی از لحاظ قطعه و خدمات پس از فروش قابل اعتمادند.

کرمی درباره بازار خودرو‌های وارداتی و در پاسخ به اینکه چرا با وجود بار‌ها اجرای طرح‌های فروش خودرو‌های وارداتی و تخصیص به افراد، اما خودرویی وارداتی (در سطح عرضه‌های صورت گرفته) در خیابان‌ها نمی‌بینیم؟ تصریح کرد: خودرو‌هایی که شرکت‌ها وارد می‌کنند، توسط افردی که واقعا نیازمند آن خودرو هستند یا افرادی که برایشان اهمیتی ندارد که چند صد میلیون تومان بالا و پایین تهیه کنند، خریداری شده است. اما واقعیت این است که آنچه که اصل کار است و قیمت اصلی خودرو است و بایستی به دست مصرف‌کننده برسد، ما ندیده‌ایم.

وی تصریح کرد: گرچه واردات خودرو موضوع خوبی بود و شاید بتواند بخشی از بازار را تکان دهد، اما هنوز مشخص نیست خودرو‌هایی که وارد شده‌اند، با چه قیمتی و چه سطحی از امکانات به دست مصرف‌کننده می‌رسند؟ بطور مثال خودرویی همچون سانتافه، وقتی با قیمت سه میلیارد تومان وارد بازار می‌شود، باید امکانات و کیفیتی متناسب با این رقم داشته باشد. اما می‌بیینم که یک آپشن را ندارد و از این خودروی سه میلیاردی، ۳۰۰ میلیون تومان آن نیست؛ برای برخی این موضوع مهم نیست، اما باید توجه داشت که قیمت واقعی این نیست. این توهین به مصرف‌کننده است.

قیمت خودرو‌های داخلی، غیرواقعی است!

این مقام صنفی ضمن اشاره به قیمت‌های نجومی خودرو‌های داخلی گفت: پیش‌تر شرکت‌ها از طریق سامانه، ثبت‌نام خودرو انجام می‌دادند، اما فرآیند به گونه‌ای بود که عملاً دست‌نشانده‌ها موفق به ثبت‌نام می‌شدند. اکنون نیز قیمت‌ها بسیار غیرواقعی است؛ بطور مثال پژو ۲۰۷ به قیمت یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. کارگری که حتی نمی‌تواند هزینه‌های روزمره‌اش را تامین کند، چطور می‌تواند چنین خودرویی بخرد؟ یا خودروی شاهین که دو سال پیش با قیمت ۳۶۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شد، اکنون به یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان رسیده است. این افزایش قیمت هیچ توجیهی ندارد؛ نه در طراحی، نه در کیفیت و نه در آپشن هیچ پیشرفتی صورت نگرفته است.

کرمی ضمن تاکید بر اینکه متاسفانه نبود نظارت، عامل اصلی این هرج و مرج است، گفت: وزارت صنعت، سازمان تعزیرات و دیگر دستگاه‌های نظارتی باید به شکل جدی وارد عمل شوند تا بازار خودرو از این وضعیت خارج شود. در حقیقت تا زمانیکه نظارتی وجود نداشته باشد، نه قیمت‌ها واقعی خواهد شد و نه خودروی با کیفیت به دست مردم خواهد رسید.

تصویر روز
خبر های روز