به روز شده در: ۰۶ شهريور ۱۴۰۴ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۷۱۰۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۴

۱۸ تا از موفق‌ترین خودروهای مرسدس بنز در تمام دوران

روزنو :در این مطلب با موفق‌ترین خودروهای مرسدس بنز در تمام دوران آشنا می‌شویم؛ خودروهایی که این خودروساز آلمانی را به موفقیت چشمگیری رساندند.

گجت نیوز: مرسدس بنز در سال ۱۹۲۶ میلادی به‌عنوان یک شرکت نوپا تاسیس شد و داستان آن ریشه در خودرو بنز پتنت موتور کار دارد. یکی از بنیان‌گذاران این شرکت با نام «کارل بنز»، آن خودرو را ساخت و یکی از موفق‌ترین صنایع جهانی را به وجود آورد. در نتیجه، مرسدس بنز به‌نوعی به یک تولیدکننده خودرو اصیل تبدیل شد و به سرعت از رقبایی که در دهه ۱۹۲۰ تاسیس شده بودند، مانند رولزرویس، بنتلی، دوسنبرگ، فورد، کرایسلر، کادیلاک و پاکارد، پیشی گرفت.

نیروی محرکه اصلی پشت صعود مرسدس بنز به صدر صنعت خودرو، نوآوری‌های آنها بود. از ساخت اولین خودرو گرفته تا ایجاد مناطق ضربه‌گیر برای ایمنی بیشتر در تصادفات، مهندسان این شرکت، این صنعت را به سطوح بالاتری ارتقا دادند. حتی امروز هم مرسدس بنز همچنان یکی از نوآورترین خودروسازان جهان است که با نرم‌افزارهای پیشرفته و سیستم‌های ایمنی، مرزهای خلاقیت و قدرت را جابه‌جا می‌کند.

با این حال، نکته مهم این است که مرسدس بنز همیشه در درجه اول یک شرکت خودروسازی بوده و ویژگی‌های پیشرفته، تنها جذابیت آن نبوده‌اند. خودروهای مرسدس بنز همیشه با استاندارد مهندسی بالا ساخته شده‌اند و تمرکز آنها بر عملکرد، تجمل و دوام بوده است.

در این مطلب، شما را به سفری پر از حقایق در مورد مرسدس بنز خواهیم برد؛ جایی که دوباره به موفق‌ترین مدل‌های این شرکت در تاریخ پربارش، نگاهی خواهیم انداخت. این خودروها یا مرزهای جدیدی در صنعت خودرو ثبت کرده‌اند یا از نظر فروش موفق بوده‌اند. در هر صورت آنها به ایجاد یکی از موفق‌ترین خودروسازان تاریخ، کمک زیادی کرده‌اند. بنابراین بیایید با موفق‌ترین خودروهای مرسدس بنز در تمام دوران، آشنا شویم.

مرسدس بنز ۱۹۰ (۱۹۸۲ تا ۱۹۹۳)

خودروهای مرسدس بنز

شاید مدل 190 با شاسی W201 تنها برای یک نسل تولید شده باشد، اما اکثر مردم آن را به‌عنوان پیش‌درآمد کلاس C می‌دانند. مدل‌های ویژه 190E با موتور کازورث 16-2.3 و بعدا Evo II 15-2.5 شایسته جایگاه خود در تاریخ هستند، اما مدل معمولی یعنی مرسدس بنز 190، حتی مهم‌تر از همه بود. نکته قابل توجه این است که این مدل، اولین Baby-Benz بود؛ یعنی ورود مدل مقرون‌به‌صرفه‌تر به دنیای لوکس مرسدس بنز.

اما این خودروساز آلمانی برای مقرون‌به‌صرفه‌تر کردن 190، از هیچ چیز کوتاهی نکرد. این خودرو فرایند توسعه بسیار پرهزینه‌ای را پشت سر گذاشت که بیش از 800 میلیون دلار برای این شرکت هزینه داشت. نکته مهم این است که این خودرو مطابق با استانداردهای سایر سدان‌های مرسدس بنز طراحی شد. به‌عنوان مثال، 190 بدنه طراحی شده توسط برونو ساکو را داشت که ضریب درگ آن تنها 0.33cd بود. این خودرو از سیستم تعلیق عقب پنج اتصالی پیشرفته با کمک‌فنرهای خودتنظیم بهره می‌برد که بدون از دست دادن راحتی سنتی مرسدس بنز، هندلینگ بهتری را به آن می‌داد. عایق‌بندی صدای موتور نیز بخشی از این معامله در مدل‌های دیزلی بود و خودروساز آلمانی حتی اقداماتی برای ضد زنگ کردن آن را اجرا کرد. 190، کاملا یک خودرو مرسدس بود، اما به شکلی فشرده‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر.

مدل ۱۹۰ همچنین با گزینه‌های موتور بسیار متنوعی در دسترس خریداران قرار گرفت. خریداران می‌توانستند بین موتورهای بنزینی چهار سیلندر و شش سیلندر و موتورهای دیزلی چهار سیلندر یا پنج سیلندر، یکی را انتخاب کنند که هر کدام به‌دلیل دوام و عموما بدون مشکل بودن،‌ شناخته می‌شدند. این موتورها همچنین اقتصادی بودند؛ به‌خصوص موتورهای دیزلی که مصرف سوخت خوبی داشتند. با وجود گزینه‌های بسیار زیاد در سیستم انتقال قدرت، هندلینگ و راحتی عالی و کیفیت ساخت عالی، مرسدس بنز ۱۹۰ بسیار موفق بود و تقریبا ۱.۹ میلیون دستگاه از آن تنها در عرض ۱۱ سال فروخته شد.

مرسدس بنز S کلاس (۱۹۷۲ تا ۲۰۲۴)

خودروهای مرسدس بنز

چه راهی بهتر از شروع یک سفر سه ستاره با پیشرفته‌ترین خودروی مرسدس، یعنی S Class؟ اس کلاس به‌عنوان خودروی پرچمدار این خودروساز آلمانی، خودرویی است که بیشتر نوآوری‌های جدید و فناوری‌های پیشرفته مرسدس را در آن پیدا می‌کنید. با این حال، اکثر مردم آن را به‌خاطر کیفیت ساخت بی‌عیب و نقص، سواری نرم و کابین لوکسش خریداری می‌کنند.

همه چیز با اولین S-Class W116 شروع شد که در سال 1972 راهی بازار شد تا از بسیاری جهات، به‌ویژه مدل SEL رده بالای 6.9 لیتری، رولزرویس سیلور شدو را شکست دهد. در نتیجه، اس کلاس در سال 1974 عنوان خودروی سال اروپا را دریافت کرد و با فروش بیش از 475 هزار مدل در طول هشت سال، موفقیت بزرگی را برای مرسدس بنز رقم زد. نسل دوم S-Class W126 که در سال 1978 عرضه شد، فرمول تکنولوژی بالا و لوکس بودن را ادامه داد. همچنین یکی از اولین خودروهایی بود که دارای ABS و کیسه هوا بودند که به ویژگی‌های ایمنی اصلی در هر وسیله نقلیه مدرن جاده‌ای تبدیل شده‌اند.

نسل سوم اس کلاس مدل W140 جهش بزرگ دیگری به جلو بود و همچنان یکی از پرطرفدارترین نسل‌ها محسوب می‌شود. این خودرو همچنین از نظر فناوری نیز بی‌نظیر بود و ویژگی‌هایی مانند ESP (سیستم پایداری الکترونیکی)، ناوبری رنگی با عملکرد صوتی Linguatronic و سیستم کمک پارک Parktronic را به ارمغان آورد. در همین حال، نسل چهارم W220 اولین خودرویی بود که از کروز کنترل تطبیقی Distronic مرسدس بنز بهره برد. نسل W221 نیز سیستم کمکی دید در شب را به همراه داشت.

در سال 2023، مرسدس بنز با مدل W222 جهش بزرگ دیگری به جلو داشت. این مدل دارای یک کنترل بدنه جادویی بود که جاده پیش رو را اسکن می‌کرد و راحتی و ایمنی را به حداکثر می‌رساند. آخرین کلاس اس مدل W223 که در سال 2021 عرضه شد، هنوز در اوج بازار خودروهای لوکس قرار دارد و سطح بی‌سابقه‌ای از تجمل را ارائه می‌دهد.

مرسدس بنز E کلاس (۱۹۸۴ تا ۲۰۲۴)

خودروهای مرسدس بنز

مرسدس بنز E-Class از زمان عرضه اولین مدل در سال 1984، خودروی اجرایی محبوبی بوده است. این خودرو اغلب به‌عنوان اولین خودرو مرسدس بنز شناخته می‌شود که از ویژگی‌های پیشرفته S-Class بهره می‌برد، اما با تجمل کمتر. در نتیجه، مرسدس بنز E-Class همیشه در بین مشتریان خصوصی و ناوگان حمل و نقل در سراسر جهان، محبوب بوده است. در اروپا، به‌لطف تمرکز بر راحتی، قابلیت اطمینان و کارایی، به‌عنوان یک وسیله نقلیه تاکسی نیز بسیار محبوب است.

نسل اول W124 که تنها در سال 1993 کلاس E نام‌گذاری شد، مدلی بود که با استفاده از این ویژگی‌ها، نام خود را به‌عنوان یک خودروی اجرایی ثبت کرد. به‌لطف بدنه آیرودینامیک و موتورهای بنزینی و دیزلی متعدد، این نسل به‌عنوان یک خودروی اجرایی، بسیار کارآمد بود. علاوه بر این، بدنه فولادی آن محکم بود و در عین حال نسبتا سبک باقی ماند و کارایی را افزایش داد. W124 همچنین به‌عنوان یک خودروی بسیار بادوام و قابل اعتماد شناخته می‌شود. کلاس E مدل W210 که در سال 1995 عرضه شد با طراحی کاملا جدید و چهار چراغ جلوی دایره‌ای، فرمول خودروهای اجرایی را بهبود بخشید. W210 همچنین چندین ویژگی ایمنی پیشرفته مانند ASR برای کنترل کشش، ESP و BAS (کنترل کمکی ترمز) را به ارمغان آورد.

در سال 2002، کلاس E مدل W211 چهار چراغ جلو را حفظ کرد، اما در بدنه‌ای زیباتر. این خودرو همچنین دارای محورهای جلو و عقب آلومینیومی و سیستم تعلیق بادی بود. در همین حال، مدل W212 طراحی زاویه‌دارتری داشت و بدنه ساده آن، ضریب درگ را به 0.24 رساند. در سال 2016، مدل W213 طراحی جدیدی را به همراه ویژگی رانندگی نیمه خودکار ارائه داد. در نهایت، جدیدترین E-Class مدل W214 دارای صفحه نمایش داخلی فراوانی است و به سرنشینان، سواری آرام و دلنشین را هدیه می‌دهد.

مرسدس بنز C کلاس (۱۹۹۳ تا ۲۰۲۴)

خودروهای مرسدس بنز

کلاس C قبل از ورود کلاس A، قابل دسترس‌ترین خودروی مرسدس بنز بود. این خودرو همیشه از پلتفرم دیفرانسیل عقب استفاده کرده و تجربه واقعی مرسدس بنز را، البته در بسته‌ای جمع‌وجورتر، به مالکان خود ارائه می‌دهد. کوچک‌ترین خودروی دیفرانسیل عقب مرسدس بنز، ریشه در سدان کامپکت W201 190 E دارد که این شرکت به‌عنوان پاسخی به قانون هوای پاک در آمریکا معرفی کرد. از همه مهم‌تر، این شرکت خودروی 190E 2.5-16 Evolution با موتور ویژه 2.3 لیتری تنفس طبیعی کازورث را عرضه کرد.

اولین کلاس C رسمی در سال 1993 با نسل W202 عرضه شد که هم برای سرنشینان و هم برای حمل بار، فضای داخلی بزرگتری داشت. این‌بار، مرسدس بنز چندین نسخه عملکردی را با همکاری AMG ارائه داد؛ مانند سی 36، سی 43 و سی 55 AMG با موتور V8 و قدرت 347 اسب بخار. در سال 2000، یک کلاس C کاملا جدید با طراحی بسیار زیباتر از راه رسید. برای این نسل W203، مرسدس بنز بر ویژگی‌های پیشرفته تمرکز کرد؛ بنابراین سدان جمع‌وجور آن به یکپارچه‌سازی اپل آیپاد، کمک چراغ جلو و کیسه‌های هوای تطبیقی مجهز شد.

در مدل بعدی W204 که در سال 2007 معرفی شد، مرسدس بنز استحکام بدنه و آیرودینامیک را بهبود بخشید. این امر همراه با موتورهای مدرن‌تر، کلاس C را سریع‌تر و رانندگی را بهتر کرد؛ به‌خصوص مدل عملکردی C63 AMG با موتور V8 تنفس طبیعی خود، مانند یک موشک بود. برای نسل W205، مرسدس بنز عمدتا بر لوکس بودن تمرکز کرد و کلاس C عناصر طراحی مشترکی با کلاس S و کلاس E داشت. آخرین مدل کلاس C هم W206 بود که در سال 2021 عرضه شد. این مدل با قرض گرفتن سیستم پیشرفته MBUX از کلاس S، بر لوکس بودن و فناوری‌های مضاعف تمرکز داشت.

مرسدس بنز CLS (۲۰۰۴ تا ۲۰۲۳)

خودروهای مرسدس بنز

سبک بدنه کوپه چهار در، چه به شکل سدان با ارتفاع کم و چه به شکل SUV با ارتفاع بیشتر، ریشه در کلاس CLS دارد. مرسدس بنز با این خودرو، تمایل خود را به ریسک‌پذیری نشان داد که در نهایت با جذب مشتریان جوان‌تر به این برند، نتیجه داد. تولید CLS در سال 2023 متوقف شد، اما ایده کوپه چهار در AMG که به‌عنوان یک نسخه با عملکرد بالا عمل می‌کند، همچنان پابرجاست.

نسل اول CLS کلاس C219 در سال 2004 معرفی شد و پلتفرم W211 را با کلاس E به اشتراک گذاشت. تقریبا همان خودرو در زیر بدنه بود، با موتورها و فاصله بین دو محور یکسان. با این حال، در حالی که کلاس E برای مخاطبان لوکس‌سوار طراحی شده بود، کلاس CLS برای مشتریانی بود که به سبک و عملکرد اهمیت می‌دادند. نکته قابل توجه این است که کلاس CLS صندوق عقب کوچک‌تری داشت، اما از بیرون بسیار جذاب‌تر و از داخل حتی لوکس‌تر بود.

نسل دوم مدل C218 با طراحی حتی زیباتری عرضه شد. مدل شوتینگ بریک CLS با صندوق عقب 590 لیتری نیز اضافه شد و قابلیت‌های بیشتری را به این کوپه شیک آورد. برای نسل سوم و آخر، مرسدس بنز شاید شیک‌ترین CLS را به ما هدیه داد که به‌نظر می‌رسد از یک قطعه فلز بزرگ تراشیده شده است. داخل آن نیز بسیار لوکس بود. با این حال مدل CLS 63 AMG با کوپه چهار در مرسدس AMG GT با عملکرد بالا جایگزین شد.

مرسدس بنز SL کلاس (۱۹۵۴ تا ۲۰۲۴)

خودروهای مرسدس بنز

قدمت کلاس SL به سال 1954 میلادی برمی‌گردد؛ زمانی که مرسدس بنز با مدل SL 300 گالوینگ، دنیا را شوکه کرد. خودرویی آنقدر پیشرفته و تاثیرگذار که هرچه به آن بپردازیم، کم است. با این حال، تمام خودروهای دیگر کلاس SL، کانورتیبل‌های زیبا و سریعی بودند و برای خریدارانی طراحی شده بودند که به سبک، پیچیدگی و عملکرد نیاز داشتند. در طول سال‌ها، کلاس SL به‌عنوان یک ماشین جذاب که با سبک زندگی پر زرق و برق افراد ثروتمند مطابقت داشت، شهرت یافته است.

به‌عنوان مثال، مدل W113 را که در سال 1963 عرضه شد، در نظر بگیرید. SL W113 با سقف سخت قابل جدا شدن شبیه پاگودا و طراحی فوق‌العاده زیبا، هنوز هم توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. مدل SL R107 سال 1971، خطوط عضلانی‌تر و موتورهای قدرتمندتری را به ارمغان آورد. با این حال مدل R129 که در سال 1989 عرضه شد، ممکن است محبوب‌ترین مدل این سری باشد. این خودرو با طراحی مینیمالیستی تخته‌مانند خود، هنوز هم توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. در این نسل، حتی یک مدل SL73 AMG با موتور غول‌پیکر 7.3 لیتری V12 با قدرت 525 اسب بخار وجود داشت که برای رسیدن به سرعت 0  تا 100 کیلومتر بر ساعت، فقط به 4.8 ثانیه زمان نیاز داشت.

بعد از آن، SL R230 عرضه شد که اولین مدل در این سری با سقف تاشو بود. همچنین SL65 AMG Black Series معرفی شد که قدرت 670 اسب بخار داشت و به‌طور قابل توجهی سبک‌تر از مدل معمولی بود. برای مدل R231 که در سال 2012 معرفی شد، مرسدس بنز از طراحی بسیار شیک‌تری استفاده کرد. آخرین مدل R232 بزرگترین تغییرات را به خود دید؛ زیرا فقط به‌صورت AWD عرضه می‌شد و چیدمان صندلی 2+2 داشت و با وجود این تغییرات، هنوز هم شایسته نشان SL بود.

مرسدس بنز G کلاس (۱۹۷۹ تا ۲۰۲۴)

خودروهای مرسدس بنز

درست مانند جیپ ویلیز در ایالات متحده و تویوتا لندکروز در ژاپن، کلاس G به‌عنوان یک خودروی نظامی آلمانی در نظر گرفته می‌شود. با این حال، امروزه به‌دلیل قابلیت‌های آفرود و ظاهر خشن خود که از زمان معرفی تقریبا بدون تغییر مانده است، شهرت بسیار بیشتری به دست آورده است. اولین مدل که در سال 1979 معرفی شد، به‌لطف بدنه باریک و دیفرانسیل قفل شونده، تمرکز ویژه‌ای بر آفرود داشت. به همین دلیل، به‌عنوان یک خودروی حرفه‌ای، محبوبیت بیشتری داشت. اگرچه مدل‌های غیر نظامی نیز غیر معمول نبودند.

با این حال، مدل W463 که در سال 1989 عرضه شد، G-Wagen را به مخاطبان عمومی نزدیک‌تر کرد و کابینی لوکس‌تر با چرم و چوب را معرفی کرد که آن را با سایر خودروهای مرسدس بنز در آن دوران مطابقت می‌داد. G-Class تصویر خشن و توانایی آفرود خود را از دست نداد؛ اما بسیاری از مشتریان هرگز از مسیر اصلی منحرف نشدند و در عوض، کلاس G را به‌سادگی به‌خاطر تصویر خشن آن خریداری کردند.

نسل W463 با کمی تغییرات تا سال 2018 به فروش رسید تا این که مرسدس بنز سرانجام نسل دوم مدل W463 را معرفی کرد. کلاس G جدید بر اساس یک پلتفرم کاملا جدید ساخته شده بود که سواری بسیار پیچیده‌تر و توانایی‌های آفرود بهتری را به ارمغان می‌آورد. با این حال، این مدل از سادگی ابتدایی خود فاصله گرفته و اکنون قیمتی در سطح یک پرچمدار دارد. علاوه بر این، مدل G63 AMG با موتور V8 توئین توربو و قدرت 585 اسب بخار وجود دارد که ممکن است برای یک خودرو آفرود نامناسب باشد. حتی یک EQG تمام الکتریکی نیز در آینده نزدیک در راه خواهد بود.

مرسدس بنز GLE کلاس یا ML کلاس (۱۹۹۷ تا ۲۰۲۴)

خودروهای مرسدس بنز

اولین SUV لوکس مرسدس بنز، کلاس ML بود که یک خودروی انقلابی برای این شرکت محسوب می‌شد و طیف وسیعی از مدل‌های کراس اوور و شاسی بلند را به‌وجود آورد. با این حال، همه‌چیز برای مدل W163 هموار نبود؛ زیرا مشکلات کنترل کیفیتی داشت که برای خودروسازان معمولی هم شرم‌آور بود، چه برسد برای مرسدس بنز. این موضوع مانع از تولید کلاس ML نشد و این خودرو، مرسدس بنز را به مخاطبان جدیدی معرفی کرد و موفقیت‌هایی را در زمینه فروش به دست آورد.

جالب توجه است که نسل اول ML یک خودروی بدنه روی شاسی با جعبه دنده کمکی آماده برای آفرود بود که قرار بود جایگزین کلاس G شود. با وجود ساختار ناهموارش، مدل نسل اول از عملکرد خوب در جاده و سواری بسیار نرمی برخوردار بود. با این حال، مرسدس بنز خیلی زود متوجه شد که هر دو SUV می‌توانند در کنار هم وجود داشته باشند. بنابراین نسل دوم کلاس ML که در سال 2005 عرضه شد، دارای ساختار یکپارچه بود. برای اولین بار، کلاس ML به‌صورت هیبریدی نیز عرضه شد که یک موتور V6 را با دو موتور الکتریکی ترکیب می‌کرد.

نسل سوم ML-Class W166 تجمل بیشتری را به ارمغان آورد و در سال 2015 تغییر نام داد. از آن زمان، این شاسی بلند اجرایی مرسدس، GLE-Class نامیده شده است؛ نامی که هنوز هم پابرجاست. مدل نسل چهارم که در سال 2020 عرضه شد، هنوز هم در بازار موجود است و سواری نرم‌تر و بی‌صداتری را به همراه عملکرد قوی در خط مستقیم، ارائه می‌دهد.

مرسدس بنز W۱۲۰/W۱۲۱/W۱۸۰ پونتون (۱۹۵۳ تا ۱۹۶۲)

خودروهای مرسدس بنز

درست پس از شکست آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، مرسدس بنز کار روی یک خودروی سواری مدرن را آغاز کرد که این برند را بار دیگر در صدر بازار خودروسازان قرار دهد. این تلاش‌ها منجر به تولید نسل W120/W121/W180 شد که اولین خودروی یکپارچه مرسدس بنز با سیستم تعلیق کاملا مستقل بود. علاوه بر این، این خودرو از سبکی بسیار جلوتر از زمان خود برخوردار بود و طراحی کاملا محصوری داشت که راندمان آیرودینامیکی را افزایش می‌داد. در نتیجه، مرسدس بنز نام «پونتون» را به آن داد که در انگلیسی با نام Pontoon شناخته می‌شد.

خودروهای پونتون با موتورهای بنزینی و دیزلی چهار سیلندر (W120 و W121) یا شش سیلندر (W180) در دسترس خریداران قرار گرفتند. آنها طوری طراحی شده بودند که راحت و جادار باشند و تمرکز ویژه‌ای بر کیفیت ساخت داشتند. در نتیجه، مرسدس بنز تنها نزدیک به 443 هزار دستگاه از خودروهای چهار سیلندر را فروخت و پونتون‌ها را به یک موفقیت بزرگ در زمینه فروش تبدیل کرد. مهم‌تر از همه این که پونتون‌ها به تثبیت شهرت این برند در زمینه مهندسی با کیفیت کمک کردند و راه را برای کلاس E امروزی هموارتر ساختند. تاثیر این سری بر صنعت خودرو را نیز نباید دست کم گرفت.

مرسدس بنز ۳۰۰SL گالوینگ (۱۹۵۴ تا ۱۹۵۷)

خودروهای مرسدس بنز

مرسدس بنز جدا از تولید یک خودروی سواری انقلابی، پس از جنگ جهانی دوم به چیزی ویژه برای نشان دادن مهارت مهندسی خود نیاز داشت. در نتیجه، پیشرفته‌ترین خودروی اسپرت دوران خود را با طراحی و مهندسی بسیار جلوتر از زمان خود به جهانیان ارائه داد. 300SL که بر اساس خودروی مسابقه‌ای افسانه‌ای ساخته شده بود، با نمایش در نمایشگاه بین‌المللی ورزش‌های موتوری در نیویورک، جهان را شوکه کرد.

طراحی آینده‌نگرانه و ارقام عملکردی چشمگیر آن به سرعت توجه مخاطبان را به خود جلب کرد. 300SL یک خودروی جاده‌ای بود که می‌توانست در 8.5 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت 259 کیلومتر بر ساعت برسد؛ اعدادی که در دهه 50 میلادی، تقریبا غیر قابل تصور بودند. موتوری که این عملکرد را به ارمغان آورد، یک موتور 3.0 لیتری تنفس طبیعی 6 سیلندر خطی با روغن‌کاری کارتر خشک بود که یکی از اولین موتورهای تزریق سوخت در یک خودروی تولیدی محسوب می‌شد.

بدنه این خودرو نیز یک شاهکار مهندسی دیگر بود؛ زیرا برای حداکثر استحکام و حداقل وزن (1420 کیلوگرم) روی یک قاب لوله‌ای ساخته شده بود. 300SL مخفف موتور 3.0 لیتری Sport Light است و نام آن قطعا نشان می‌دهد که با چه هدفی ساخته شده است. فضای داخلی لوله‌ای‌شکل، فضای محدودی را در داخل خودرو ایجاد می‌کرد؛ بنابراین یک ویژگی تاشو روی فرمان وجود داشت تا ورود به خودرو را آسان‌تر کند. جالب‌تر از همه این‌که این امر مستلزم درهای گالوینگ بود که به‌صورت عمودی باز می‌شدند. بنابراین این‌ها فقط یک ویژگی طراحی برای زیبایی نبودند؛ بلکه بخش‌هایی هستند که اکثر مردم، 300SL را با آنها مرتبط می‌دانند.

مهندسی، سرعت و جلوه‌ای که 300SL به ارمغان آورد، هنوز هم در محافل خودروسازی امروز طنین‌انداز است و آن را به یکی از تاثیرگذارترین خودروهای مرسدس بنز تاکنون تبدیل کرد.

مرسدس بنز W۱۱۰/W۱۱۱/W۱۱۲ فینتیل (۱۹۶۱ تا ۱۹۶۸)

خودروهای مرسدس بنز

مدل‌های W110/W111/W112 که به‌دلیل طراحی عقبشان با نام Fintail شناخته می‌شوند، ممکن است از زیباترین خودروهای مرسدس بنز باشند که تاکنون ساخته شده‌اند. طراحی کلاسیک و زیبا، هنوز هم آنها را به آهنربایی برای بازدیدکنندگان در نمایشگاه‌های خودروهای کلاسیک تبدیل می‌کند. اما این خودروها در زمینه‌های دیگر نیز حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند. از همه مهم‌تر این که آنها اولین خودروهایی بودند که از نقاط ضربه‌گیر بهره می‌بردند و در عین حال، ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند فرمان هیدرولیک، شیشه‌های برقی، تهویه مطبوع و گیربکس اتوماتیک را ارائه می‌دادند و به این ترتیب، استانداردهای ایمنی جدیدی را تعیین کردند.

مدل‌های W112 Fintail که برای ثروتمندترین مشتریان طراحی شده بودند، همچنین دارای سیستم تعلیق پنوماتیک خودتنظیم در محور عقب بودند که راحتی را به حداکثر می‌رساند و یک شاهکار مهندسی چشمگیر برای آن زمان محسوب می‌‌شد. در همین حال، به‌لطف افزایش فضا نسبت به مدل قبلی، سرنشینان می‌توانستند راحت‌تر باشند و وسایل بیشتری را حمل کنند؛ چرا که صندوق عقب 50 درصد بزرگتر شده بود. این موضوع حتی در مورد مدل‌های چهار سیلندر W110 نیز صدق می‌کرد؛ اما در این مدل، فاصله بین دو محور جلو و عقب 50 میلی‌متر کوتاه‌تر بود.

مرسدس بنز W۱۱۴/W۱۱۵ (سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۳)

خودروهای مرسدس بنز

با نگاهی به مدل‌های نسل W114 و W115، ممکن است فکر کنید که این فقط یک ماشین کلاسیک قدیمی مرسدس بنز است. با این حال، وقتی این خودروها در سال 1968 عرضه شدند، انقلابی در این صنعت ایجاد کردند. این اولین مدل مرسدس بنز بود که از سیستم تعلیق عقب Semi-Trailing Arm به همراه سیستم تعلیق جلوی جدید بهره می‌برد و توانست بر بسیاری از خودروهای مرسدس بنز در سال‌های آینده تاثیر بگذارد.

Stroke 8 که برای اولین بار در سال 1968 با این نام خوانده می‌شد، با موتور چهار سیلندر در W115 و شش سیلندر در W114 با گزینه‌های بنزینی و دیزلی در بازار موجود بود. قدرتمندترین موتور در این سری، موتور 2.8 لیتری خطی 6 سیلندر با تزریق سوخت بود که قدرت 182 اسب بخار و گشتاور 237 نیوتن‌متر را تولید می‌کرد. این موتور به سدان Stroke 8 اجازه می‌داد تا تنها در عرض 9.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن 200 کیلومتر بر ساعت باشد که هر دو برای یک خودروی لوکس در آن دوران عالی بودند.

سدان Stroke 8 با وجود قیمتی که دارد، به‌عنوان یک خودروی لوکس شناخته می‌شود. ناگفته نماند که همه موتورها محکم و بادوام بودند و برخی از نمونه‌ها قبل از بازسازی به حدود 1 میلیون و 600 هزار کیلومتر کارکرد رسیدند. سایر سیستم‌های مکانیکی، مانند گیربکس‌های اتوماتیک و دستی نیز قوی و قابل اعتماد بودند. به‌عنوان مثال، یک راننده تاکسی توانست با یک خودرو W115 مرسدس بنز، حدود 4.6 میلیون کیلومتر رانندگی کند.

مرسدس بنز W۱۲۳ (سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۶)

خودروهای مرسدس بنز

با فروش 2.7 میلیون مدل در سراسر جهان در طول عمر 10 ساله، نسل W123 مرسدس بنز یکی از موفق‌ترین خودروهای این برند در تاریخ محسوب می‌شود. این خودرو پیش از آن‌که خودروساز آلمانی با این نام‌ها شروع به کار کند، مدل قبلی کلاس E مدرن به‌شمار می‌رفت. با طراحی ساده، اما زیبا که بر اساس مدل‌های W114/W115 مرسدس بنز ساخته شده بود، W123 هنوز هم در سراسر جهان به چشم می‌خورد و در دوران اوج خود یک تاکسی بسیار محبوب بود که قابلیت اطمینان و استحکام آن را نشان می‌داد.

مرسدس بنز W123 در دورانی توسعه پیدا کرد که این خودروساز آلمانی در مهندسی، پیشرو بود. بنابراین چه در داخل و چه در خارج، این خودرو مانند یک تانک ساخته شده بود. همچنین این مدل دارای برخی از بادوام‌ترین موتورهای بنزینی و دیزلی خطی بود که می‌توانستند به‌راحتی بین 480 هزار تا 965 هزار کیلومتر را قبل از نیاز به بازسازی، طی کنند. ضرب‌المثل «آنها دیگر مثل سابق نمی‌سازند» احتمالا پس از توقف تولید W123 آغاز شد. با این حال مرسدس بنز ویژگی‌های لوکس را فراموش نکرد. بنابراین مدل‌های بعدی دارای قابلیت‌هایی مانند کنترل خودکار آب‌وهوا، ABS و کیسه‌های هوا برای سرنشین و راننده بودند.

با این حال، چشمگیرترین نکته در مورد W123 نحوه عملکرد آن بود. سواری این خودرو بسیار نرم و روان با کیفیتی مانند یک قایق بود و هندلینگ بسیار خوبی داشت. به عبارت ساده، این خودرو تعادلی بین راحتی و عملکرد ارائه می‌داد که کمتر خودروی دیگری می‌توانست با آن برابری کند. در همین حال، کابین جادار و صندلی‌های نرم می‌توانستند ساعت‌ها سرنشینان را در حداکثر راحتی در خود جای دهند.

مرسدس بنز CLA کلاس (۲۰۱۳ تا اکنون)

امروزه نقطه ورود به خط تولید مرسدس بنز، کاملا متفاوت از مدل 190 است. کلاس CLA که در سال 2013 عرضه شد، نسخه‌ای کوچک شده از سدان‌های بزرگ مرسدس نبود. در عوض، مرسدس بنز از پلتفرم جمع‌وجور دیفرانسیل جلو از هاچ بک کلاس A برای ساخت یک کوپه چهار در با سبکی مشابه کلاس CLS استفاده کرد. البته سیستم چهار چرخ محرک نیز موجود بود، اما کلاس CLA از همان جنس کلاس C نبود.

کلاس CLA از زمان معرفی خود، تنها با موتور چهار سیلندر عرضه شده است. از این نظر، این موضوع در بین طرفداران پر و پا قرص، کمی بحث‌برانگیز بود و آنها ادعا می‌کردند که CLA Class یک مرسدس بنز واقعی نیست. با این حال، ترکیب موتورها حداقل قوی بود. اکثر پیشرانه‌ها از همان ابتدا توربوشارژ بودند و قدرتمندترین نسخه‌ها با موتورهایی با ظرفیت‌های بسیار بزرگتر رقابت می‌کردند. به‌عنوان مثال، مرسدس ای ام جی CLA45 S مدل 2025 دارای یک موتور 2.0 لیتری توربو چهار سیلندر است که قدرت شگفت‌انگیز 416 اسب بخار و گشتاور 500 نیوتن‌متر را تولید می‌کند.

جای تعجب نیست که کلاس CLA در ایالات متحده موفق بوده؛ به‌طوری‌که مرسدس بنز اخیرا یک مدل کاملا جدید و نسل سوم را در این بازار عرضه کرد. مرسدس بنز CLA مدل 2026، استایل جذاب‌تری دارد و پیشرانه‌های تمام الکتریکی و هیبریدی و فضای داخلی پیشرفته و پر از صفحه نمایش را به ارمغان می‌آورد.

طرفداران مرسدس بنز خوشحال خواهند شد اگر بشنوند مدل الکتریکی پایه CLA250+ با موتور 268 اسب بخاری در محور عقب، یک خودرو دیفرانسیل عقب است. با این حال، یک CLA350 دو موتوره قدرتمند 349 اسب بخاری نیز برای کسانی که به‌دنبال شتاب‌گیری وحشیانه هستند، عرضه شده است. هر دو خودروی برقی دارای گیربکس دو سرعته خواهند بود. در همین حال، CLA معمولی دارای یک موتور 1.5 لیتری توربو چهار سیلندر با پیکربندی هیبریدی 48 ولتی خواهد بود که به یک گیربکس اتوماتیک هشت سرعته دو کلاچه متصل است.

مرسدس بنز GLK کلاس / GLC کلاس (۲۰۰۸ تا اکنون)

خودروهای مرسدس بنز

بی ام و اولین خودروساز لوکس آلمانی بود که با X3 مدل 2003 که بر اساس سری 3 ساخته شده بود، مدلی را در دسته خودروهای شاسی‌بلند جمع‌وجور که در حال رونق گرفتن بودند، عرضه کرد. مرسدس بنز نیز در ادامه راه خود، کلاس GLK را در سال 2008 عرضه کرد. این مدل کاملا جدید بر اساس کلاس C ساخته شده بود و به‌عنوان یک نقطه ورود جدید در طیف خودروهای شاسی بلند عمل می‌کرد و پایین‌تر از کلاس ML قرار می‌گرفت. این خودرو با گزینه‌های پیشرانه زیادی از جمله موتورهای چهار سیلندر و شش سیلندر با حداکثر قدرت 306 اسب بخار در دسترس بود. مرسدس بنز در سال 2012 با یک نسخه فیس لیفت شده با طراحی ساده‌تر و فضای داخلی بهتر، این کار را ادامه داد.

با این حال، این خودروساز آلمانی با مدل نسل دوم در سال 2015 که اکنون نام جدید کلاس GLC را به خود گرفته بود، کاملا متحول شد. کلاس GLC کاملا جدید دارای طراحی بسیار جذاب‌تر و شیک‌تر، صندوق عقب بزرگتر و فضای داخلی باکیفیت‌تر بود. در کنار این شاسی بلند، مرسدس بنز همچنین کوپه GLC را عرضه کرد که دارای خط سقف شیب‌دار برای رقابت با بی ام و X4 بود. برای اولین بار، یک گزینه پلاگین هیبریدی نیز در بازار اروپا با نام GLC350e عرضه شد. این مدل PHEV با قدرت 320 اسب بخار، از هر مدل مشابه دیگری قدرتمندتر بود و برد الکتریکی 34 کیلومتری را نیز ارائه می‌داد.

نکته مهم این است که نسخه پلاگین هیبریدی، نشانه‌ای از آینده بود. پس از یک فیس لیفت در اواسط عمر در سال 2019، مرسدس بنز در سال 2022 یک کلاس GLC کاملا جدید را عرضه کرد که فقط از پیشرانه‌های الکتریکی بهره می‌برد؛ از جمله مدل GLC 350e. همچنین این نسل طراحی شیک‌تری داشت و فضای داخلی آن از نظر فناوری، بسیار غنی بود و دو صفحه نمایش بزرگ نیز روی داشبورد قرار داشت. همین کافی بود تا کلاس GLC جایگاه خود را به‌عنوان پرفروش‌ترین خودرو تثبیت کند و در سال 2024، افزایش فروش شگفت‌انگیز 58 درصدی را تجربه کند.

مرسدس بنز ۵۰۰K/۵۴۰K (سال ۱۹۳۴ تا ۱۹۴۱)

بیشتر علاقه‌مندان به خودرو، داستان اولین سوپراسپرت جهان با نام 300SL Gullwing را می‌دانند. اما تعداد کمی از آنها در مورد خودروی اسپرت فراموش شده مرسدس از دهه 1930، یعنی 500K اطلاع دارند. 500K یک گرند تورر بسیار لوکس بود که نشان داد مرسدس بنز در دوران قبل از جنگ جهانی دوم، چه توانایی‌هایی دارد. این خودرو از یک موتور 5.0 لیتری 8 سیلندر خطی OHV بهره می‌برد که بدون سوپرشارژر، قدرت 100 اسب بخار و با سوپرشارژر، قدرت 160 اسب بخار را تولید می‌کرد.

این یکی از اولین خودروهایی بود که به شما امکان می‌داد در حال حرکت، قدرت خروجی را تغییر دهید. در واقع فقط با فشار دادن پدال تا انتها، سوپرشارژر روتس را برای سبقت‌گیری سریع‌تر فعال می‌کرد. اما مرسدس بنز قصد نداشت به افتخارات خود بسنده کند و 540K بهبود یافته را در سال 1936 عرضه کرد. مدل بهبود یافته دارای موتور بزرگتر 5.4 لیتری بود که در حالت عادی قدرت 115 اسب بخار و در حالت سوپرشارژر قدرت 180 اسب بخار را تولید می‌کرد. حتی چشمگیرتر آن‌که این خودرو گشتاور فوق‌العاده 430 نیوتن‌متر را ارائه می‌داد. در نتیجه، 540K به سرعت 170 کیلومتر بر ساعت رسید و به یکی از سریع‌ترین خودروهای زمان خود تبدیل شد.

اما 500K و 540K فقط ویترینی از مهارت طراحی موتور مرسدس بنز نبودند. این خودروها همچنین اولین مدل‌هایی بودند که از سیستم تعلیق مستقل و ترمزهای هیدرولیکی بهره می‌بردند. علاوه بر این، مدل‌های پایه به گیربکس دستی چهار سرعته مجهز بودند، اما خریداران می‌توانستند گیربکس پنج سرعته را نیز انتخاب کنند که برای آن دوران، کاملا بی‌نظیر بود. با توجه به این‌که بسیاری از خودروسازان تصمیم گرفتند شاسی 500K و 540K را در اختیار داشته باشند، نمونه‌های محدود و منحصربه‌فردی نیز تولید شدند. با این حال، موفقیت 500K و 540K نه در ‌آمار فروش، بلکه در اهمیت تاریخی عظیم آنها سنجیده می‌شود.

مرسدس بنز ۳۰۰SEL ۶.۳ AMG W۱۰۹ (سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۲)

خودروهای مرسدس بنز

مرسدس بنز W108 و W109، جانشین مدل W112 فینتیل شد و پرچمدار جدید این خودروساز آلمانی لقب گرفت. 300SEL با طراحی ساده و شیک، موتورهای شش سیلندر خطی روان و پیکربندی فاصله بین دو محور طولانی، برای مشتریان ثروتمند طراحی شده بود و آخرین مرسدس بنز رده بالایی بود که نام کلاس S را یدک نمی‌کشید. 300SEL همچنین به اولین سدان با عملکرد بالا تبدیل شد و دسته‌ای کاملا جدید از خودروها را به وجود آورد.

جواهر اصلی در این سوپر سدان، موتور 6.3 لیتری V8 با قدرت 250 اسب بخار بود که از مدل 600 قرض گرفته شده بود. این موتور، 300SEL را در عرض 6.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رساند و حداکثر سرعت 220 کیلومتر بر ساعت را برای آن ثبت می‌کرد. این ارقام برای یک خودروی لوکس با وزن بیش از 1740 کیلوگرمی و مجهز به یک گیربکس اتوماتیک چهار سرعته قدیمی، حیرت‌آور هستند. اما این گیربکس به این دلیل انتخاب شد که 300SEL در درجه اول یک خودروی کروز لوکس بود، اما در عین حال به سیستم تعلیق بادی، شیشه‌های برقی و فرمان هیدرولیک مجهز شده بود. با این حال، ترمزهای دیسکی تهویه‌دار روی هر چهار چرخ، تضمین می‌کردند که این هیولا همیشه به موقع متوقف می‌شود.

بنز 300SEL همچنین برای قرار دادن AMG در صفحات اول روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای در تاریخ صنعت خودرو دارد. AMG از این خودرو برای ساخت خودروی مسابقه‌ای 300SEL 6.3 به نام «خوک قرمز» استفاده کرد. آنها موتور را به 6.8 لیتر با قدرت 428 اسب بخار و گشتاور 620 نیوتن‌متر ارتقا دادند و حداکثر سرعت 265 کیلومتر بر ساعت را برای 300SEL امکان‌پذیر کردند. این بهبودها برای کسب مقاوم دوم افسانه‌ای در مسابقه 24 ساعته Spa-Franchorchamps و پیروزی در کلاس خود، کافی بود.

مرسدس بنز اسپرینتر (۱۹۹۵ تا اکنون)

خودروهای مرسدس بنز

اسپرینتر شاید به‌اندازه سایر خودروهای مرسدس بنز، جذابیت نداشته باشد و از نظر لوکس بودن نیز به پای بقیه نرسد؛ اما این خودرو نیز اهمیت ویژه‌ای در طیف محصولات مرسدس بنز دارد. در واقع مرسدس بنز تنها در 20 سال پس از عرضه مدل نسل اول در سال 1995، بیش از 3 میلیون دستگاه از Sprinter را فروخت که برای یک ون تجاری، رقم چشمگیری است. تقاضا برای اسپرینتر حتی در سال‌های اخیر افزایش یافته است که نشان‌دهنده اهمیت این ون در طیف محصولات مرسدس بنز است.

البته بیشتر فروش اسپرینتر متعلق به کسب‌وکارها است. با این حال، طبق مطالعه‌ای که توسط مرسدس بنز انجام شده، از هر ده دستگاه اسپرینتر، یکی از آنها به یک ون کمپر تبدیل می‌شود. این موضوع به هیچ وجه بی‌اهمیت نیست و نشان می‌دهد که ون مرسدس بنز در بین خریداران خصوصی نیز محبوب است. دلایل زیادی وجود دارد که چرا اسپرینتر چنین ون کمپر خوبی تولید می‌کند. در طول سال‌ها، این خودرو بسیار بادوام و قابل اعتماد بوده است و بسیاری از ون‌ها بیش از ۴۸۰ هزار کیلومتر را قبل از نیاز به بازسازی طی کرده‌اند. علاوه بر این، فضای داخلی بزرگ آن، امکان پیکربندی‌های مختلفی را فراهم می‌کند و نیازهای هر مشتری را برآورده می‌سازد.

نکته مهم این است که مرسدس بنز هرگز از بهبود اسپرینتر دست نکشید. جدیدترین مدل به موتور توربو دیزل تمام آلومینیومی OM654 با حجم 2.0 لیتر مجهز شده و در پیکربندی‌های RWD یا AWD موجود است. در همین حال، سیستم‌های کمک‌راننده دیسترونیک این خودروساز، ایمنی را تضمین می‌کنند و سیستم اطلاعات و سرگرمی MBUX با صفحه لمسی، ویژگی‌های پیشرفته‌ای را به کابین می‌آورد.

یک مدل تمام الکتریکی با نام eSprinter نیز موجود است که به باتری‌های 81 یا 113 کیلووات‌ساعتی و موتورهای الکتریکی 134 یا 201 اسب بخاری در محور عقب مجهز شده است. مدل‌های آینده که بر اساس معماری ون مرسدس بنز ساخته می‌شوند، همچنان با پیشرانه‌های احتراق داخلی و الکتریکی در دسترس خواهند بود.

تصویر روز
خبر های روز