به روز شده در: ۲۰ آبان ۱۴۰۴ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۷۲۲۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۶ - ۲۰ آبان ۱۴۰۴

چه‌کسی قرار است برای تهران نماز باران بخواند؟

روزنو :آبان از نیمه گذشته است و هنوز خبری از باران پاییز نیست. خشکسالی است یا تغییرات اقلیمی، باری، گویی از دست کسی کاری برنمی‌آید. از برای همین هم برخی دست به دامان خدای ابر و باران و آسمان شده‌اند.

نماز باران

 آورده‌اند که جمعی برای دعای باران عازم بیابان شدند و کودکان مکتبخانه را هم همراه خود کردند. نکته‌سنجی دید و پرسید: کودکان را چرا همراه خود می‌برید؟ گفتند: اینان بیگناهند و دعایشان مستجاب. گفت: اگر دعای ایشان مستجاب بودی، یک مکتب‌دار در همه عالم زنده نبودی.

آبان از نیمه گذشته است و هنوز خبری از باران پاییز نیست. خشکسالی است یا تغییرات اقلیمی، باری، گویی از دست کسی کاری برنمی‌آید. از برای همین هم برخی دست به دامان خدای ابر و باران و آسمان شده‌اند.

برخی به کنایه و برخی به جد گفته‌اند باید نماز باران خواند. در برخی شهر‌های کشور نیز مردم دست به این کار برده‌اند و نماز باران خوانده‌اند. در بجنورد و زنجان، مردم، آداب این نماز را بجای آورده‌اند.

بر اساس اعلانیه‌ای که در فضای مجازی در حال پخش است، روز پنجشنبه، ۲۲ آبان نیز قرار است در مشهد، نماز باران خوانده شود.

در میان اهالی فضای مجازی نیز این موضوع محل بحث و فحص شده است. برخی آن را «خرافه» خوانده‌اند و برخی نیز حقیقی خوانده و به استدلال پرداخته یا تجربه‌های تاریخی رخ داده را مورد اشاره قرار داده‌اند. یکی نوشته است «در قرن ۲۱ با وجود فکت‌های علمی، تعلق خاطر به خرافه عجیب است» و در مقابل دیگری با «فکت‌های علمی» جواب داده که «خرافه نیست»، یکی دیگر هم «نماز باران آیت‌الله خوانساری، سال ۱۳۲۳ در قم و نزول باران بعد از پایان نماز» و دیگری هم ماجرای «نماز باران امام رضا (ع)»، را روایت کرده و گفته‌اند که «حقیقت دارد».

نماز باران

یکی دیگر پیشنهاد داده است «در همه مساجد نماز باران خوانده شود چراکه ابر‌ها راه آسمان را بلدند»، دیگری گفته است: «نماز باران مراسم حکومتی نیست»، یکی گفته است «شما نماز‌های یومیه‌تان را بخوانید و پول‌های حرام نخورید؛ باران خدا نازل میشود و نیازی به نماز باران نیست»، دیگری گفته است: «چرا در کشور‌های دیگر که حجاب نیست و گناه هم بسیار است باران زیاد می‌بارد» و کاربری دیگر جواب او را به نقل از «آیت‌الله حائری شیرازی» اینطور داده است که: «مومن زیر تربیت خداست؛ گناهش کم‌بارانی می‌آورد. غیرمومن باران دارد، چون در حوزه تربیت خدا نیست».

 

در کنار اینها، در تهران نیز که با مشکل شدید کم‌آبی مواجه است و دولت نیز از احتمال جیره‌بندی آب و حتی تخلیه تهران خبر داده است، برخی خواستار برپایی نماز باران شده‌اند و درباره اینکه چه کسی برای خواندن این نماز مناسب‌تر است به بحث و تبادل نظر پرداخته‌اند.

این نظرات اغلب بر پایه گرایش‌های سیاسی کاربران بوده است و در واقع موضوع خواندن نماز باران به وسیله‌ای برای آزمون حقانیت جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی تبدیل شده است. فی‌الواقع «باران» هم سیاسی شده است.

گروهی حسن روحانی و گروهی سعید جلیلی را برای خواندن نماز باران پیشنهاد داده‌اند. یکی گفته است که «احمد خاتمی نماز باران بخواند» یکی جواب داده است: «بهتر است محمد خاتمی موسس بنیاد باران نماز باران بخواند». یک کاربر هم از «اعضای مجلس خبرگان» خواسته است این مسئولیت را بر دوش بگیرند تا «حقانیت‌شان ثابت شود».

در میان همه اینها، گروهی نیز اعلام کرده‌اند که باید «اقامه نماز باران به امامت مقام معظم رهبری» به مطالبه ملی تبدیل شود.

نماز باران

 نماز باران (نماز استسقاء) چیست؟

بر اساس آنچه در تحریر الوسیله امام (ره) آمده است: در نماز باران بعد از حمد و سوره رکعت اول پنج بار تکبیر می‌گوید و بعد از هر تکبیر قنوت می‌گیرد و در رکعت دوم بعد از حمد و سوره چهار تکبیر و بعد از هر تکبیر یک قنوت انجام می‌دهد و در قنوت‌های نماز باران هر دعائی که بخواند کافی است البته بهتر آن است که قنوت‌ها مشتمل بر طلب باران باشد. از خدای رحمان و عطوف طلب کند که عطوفت و رحمتش را شامل او و مردم او بسازد و در‌های آسمان را برحمت و باران خود بگشاید و قبل از دعاء در هر قنوت نخست بر محمد (ص) و آل او درود بفرستد.

بلند خواندن حمد و سوره، سه روز «روزه» قبل از نماز باران، «توبه» مردم از گناهان، بیرون رفتن «امام» جماعت همراه با نماز‌گزاران به صحرا و نیز همراه بردن «پیران» و «کودکان» از مستحبات نماز باران ذکر شده است.

نماز باران در ایران

 
تصویر روز
خبر های روز