به روز شده در: ۲۱ تير ۱۴۰۴ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۷۰۱۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۲۱ تير ۱۴۰۴

چرا در ایران در تاریکی هوا و شب‌ها پرواز نداریم؟ مگه جنگ تموم نشده است؟

روزنو :با گذشت نزدیک به سه هفته از پایان جنگ ۱۲ روزه ایران و اسرائیل، پیامد‌های این درگیری همچنان در بخش‌هایی از کشور قابل مشاهده است. یکی از آسیب‌دیده‌ترین حوزه‌ها، صنعت هوانوردی و جابه‌جایی مسافران است که نه تنها در دوران جنگ، بلکه پس از اعلام آتش‌بس نیز با اختلال جدی مواجه شده است.

در روز‌های نخستین درگیری، تمامی پرواز‌های داخلی و خارجی لغو شد. اکنون نیز پرواز‌ها تنها در ساعات روز و با محدودیت‌های قابل‌توجه انجام می‌شوند؛ این در حالی‌ست که بسیاری از فرودگاه‌های کشور از نظر فنی آمادگی بازگشت به روال عادی را دارند.

چرا در ایران در تاریکی هوا و شب‌ها پرواز نداریم؟ مگه جنگ تموم نشده است؟

به گزارش روز نو بر اساس گزارش انجمن شرکت‌های هواپیمایی، طی دوره جنگ و روز‌های پس از آن، مجموعاً بیش از ۱۲ هزار پرواز باطل شده‌اند؛ از این تعداد، ۸ هزار پرواز داخلی و ۳هزار پرواز بین‌المللی بوده‌اند. همچنین از تاریخ ۲۳ خرداد تا ۱۱ تیر، بالغ بر ۴۴۴ هزار بلیت پرواز داخلی و ۳۹۵ هزار بلیت پرواز خارجی باطل شده است. این وضعیت، بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان خسارت مستقیم به شرکت‌های هواپیمایی وارد کرده است. در طول جنگ، برخی باند‌های فرودگاه‌های کشور هدف حمله مستقیم اسرائیل قرار گرفتند، با این حال تحلیل‌گران بر این باورند که تداوم محدودیت‌های پروازی در هفته‌های پس از آتش‌بس، ناشی از عوامل امنیتی و نه صرفاً آسیب‌های فنی است.

دلیل عدم پرواز هواپیما‌ها در تاریکی شب چیست؟

بهروز محبی، نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی، درباره تداوم وضعیت پرواز‌ها توضیح داده است. او گفته: چند صباحی‌ست که برنامه پرواز‌ها دوباره آغاز شده و در ساعات روز این روند ادامه دارد. به‌تدریج در حال بازگشت به شرایط عادی هستیم. با این حال، پرواز‌های شبانه به‌واسطه مسائل امنیتی، حضور احتمالی ریزپرنده‌ها و خطرات دیگر، فعلاً انجام نمی‌شود.

وی تاکید کرد که تصمیم‌گیری درباره محدودیت‌های پروازی، به‌ویژه در ساعات شب، به طور مستقیم تحت تأثیر نهاد‌های امنیتی کشور انجام می‌شود: با توجه به اینکه همچنان در وضعیت جنگی با رژیم صهیونیستی قرار داریم و آتش‌بس به‌صورت رسمی و مکتوب تضمین نشده، امکان نقض آن وجود دارد. سابقه اسرائیل در این زمینه روشن است و اگرچه نیرو‌های نظامی ما از آمادگی کامل برخوردارند، احتیاط همچنان ضروری‌ست.

او در پاسخ به این پرسش که این محدودیت‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، گفت:هیچ زمان مشخصی برای پایان این وضعیت نمی‌توان ارائه داد. شرایط باید مدام رصد شود و تا زمانی که اطمینان امنیتی کامل حاصل نشود، پرواز‌های شبانه ممکن نخواهد بود.

او تاکید کرد که به‌جز یکی، دو فرودگاه که در جریان حملات آسیب جدی دیدند، از نظر زیرساخت فنی مشکلی برای بازگشت کامل به وضعیت پیشین وجود ندارد. مشکل فعلی، صرفاً جنبه امنیتی دارد

چشم‌انداز برقراری مجدد پرواز‌ها چیست؟

بازگشت صنعت هواپیمایی ایران به شرایط عادی، با تداوم وضعیت شکننده پس از جنگ، به تصمیمات امنیتی و تحولات منطقه‌ای وابسته است. نبود یک توافق رسمی و مکتوب برای آتش‌بس، سایه‌ای از بی‌ثباتی بر فراز آسمان ایران انداخته است. بسیاری از مسافران داخلی و خارجی همچنان بلاتکلیف هستند و شرکت‌های هواپیمایی نیز با خسارات مالی کم‌سابقه‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

در شرایطی که امنیت هوایی به اولویت اول بدل شده، به نظر می‌رسد بازگشت به وضعیت پرواز‌های شبانه، نه در گرو تعمیر باندها، بلکه در انتظار ثباتی‌ست که هنوز بر فراز خاورمیانه برقرار نشده است.

ویژه روز
تصویر روز
خبر های روز